Moderne kunst planten zijn nauwelijks nog van echt te onderscheiden. Waar kunstplanten en bloemen vroeger een erg negatief imago hadden, zien steeds meer mensen tegenwoordig de voordelen van bloemen die geen water of verzorging nodig hebben. Bovendien worden zij kwalitatief steeds beter, en neemt ook het aanbod toe. In de filmwereld wordt zelfs al veel gebruik gemaakt van nep planten en bloemen. Studio’s zonder zonlicht kunnen zo toch als een natuurlijke omgeving ogen. Zelfs grote olijfbomen worden tegenwoordig kunstmatig gemaakt (handig, want deze groeien langzaam). David Simon en zijn filmploeg zijn momenteel bezig met een film waarin olijfbomen een belangrijke rol spelen.

De olijfbomen van de Jarama vallei

Het dorpje Morata de Tajuña ligt in de Jarama vallei, ongeveer twintig kilometer ten zuiden van Madrid. Voor de boeren op het land was jarenlang de olijventeelt de grootste bron van inkomsten. De olijfbomen zijn er al meer dan honderd jaar geleden geplant. In 1937, tijdens de Spaanse Burgeroorlog, werd een belangrijke slag uitgevochten tussen de olijfgaarden van Morata. Wie anno nu goed naar de bomen kijkt, ziet de kogelgaten er nog tussen zitten. De Ierse dichter Charlie Donnelly had zich als vrijwilliger aangemeld om te vechten tegen Franco. Toen hij in Jarama stierf sprak hij de legendarische woorden: ‘even the olives are bleeding’.

Binnen filmen, maar met ‘echte’ olijfbomen

Momenteel werkt de Amerikaanse televisieproducent David Simon (onder andere bekend van The Wire) aan een film over de Jaramaslag. Veel opnamen daarvan vinden plaats in een studio in Madrid. Omdat de bomen van de originele locatie tegenwoordig veel verder gegroeid zijn dan in de tijd van de veldslag, gebruikt Simon in de studio nepbomen. Zo’n moderne kunstplant is nauwelijks nog van echt te onderscheiden. Hij heeft geen zonlicht, warmte of water nodig, en het enige onderhoud bestaat uit het af en toe afstoffen van de bladeren. Wel is er één groot verschil: de olijven van de kunstboom bloeden niet. Gelukkig maar.